Zespół Szkół nr 1
-
Lokalizacja
PROCEDURA SKARG I WNIOSKÓW
Procedura
przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
Podstawa prawna:
Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (teks jednolity: Dz. U. z 2000r., nr 98, poz. 1071).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r., nr 5, poz. 46)
Rozdział I
W szkole wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:
- Dyrektora;
- Wicedyrektora.
Dyrektor szkoły lub wicedyrektor przyjmują skargi i wnioski codziennie od godz. 800 do 1500, w czwartki od godz. 800 do 1600.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Pracownik szkoły, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać niezwłocznie dyrektorowi.
Wzór protokołu o którym mowa w pkt. 3 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych prawnych.
Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego – anonimy.
Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:
Liczba porządkowa,
Data wpływu skargi/wniosku,
Data rejestrowania skargi/wniosku,
Adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,
Informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,
Termin załatwienia skargi/wniosku,
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,
Data załatwienia,
Krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy.
Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków
Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.
Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostawanie skargi lub wniosku bez rozpoznania. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne ograny, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostaną bez rozpatrzenia.
Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków
Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:
Oryginał skargi/wniosku,
Notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
Materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,
Odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
Inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
Oznaczenie organu, od którego pochodzi,
Wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
Faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,
Imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie szkoły.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
Skargę/wniosek rozpatruje się:
Do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny,
Do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,
Do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana.
Do siedmiu dni należy:
- Przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,
- Przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości,
- Przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów,
- Przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,
- Zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,
- Udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.